سرویس تجسمی هنرآنلاین : جلیل جوکار درباره کار روی تابلوی جدید خود، "جنگ و صلح" به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این اثر که با تکنیک نقاشی ایرانی و با فضایی تمثیلی کار شده است و ابعادی معادل ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر دارد هم اکنون به نیمه راه رسیده است و کار روی آن هنوز همچنان ادامه دارد.

وی درباره موضوع این اثر نیز اظهار کرد: جنگ در فرهنگ ما ایرانیان همواره بین دو نیروی خیر و شر به وقوع پیوسته است و ما در همه تاریخ با نگاهی اهورایی و مبتنی بر احترام به دنبال صلح بوده‎ایم. در این اثر تلاش کردم تقابل دو اندیشه خیر و شر را به تصویر بکشم. در حقیقت نیمه پایین تابلو به جنگ خیر و شر می‌پردازد و در بخش بالایی خیر و صلح نشان داده شده است.

این هنرمند و پژوهشگر درباره آثار مکتوب خود نیز گفت: کتاب "اسرارالنقوش" که پیش از این مشغول کار روی آن بودم برای انتشار به فرهنگستان هنر داده‎ام که پس از ویرایش نهایی منتشر شده و به دست مخاطبان خواهد رسید.

جوکار با اشاره به کتاب "دانشنامه گل و مرغ" درباره این اثر توضیح داد: "دانشنامه گل و مرغ" اثری است در پنج جلد که کار تدوین آن را از هفت سال قبل آغاز کردم. جلد نخست این کتاب به پایان رسیده است و در حال حاضر به دنبال ناشری برای انتشار آن هستم. جلد نخست "دانشنامه گل و مرغ" به زندگی ۲۰۱ نفر از هنرمندان گل و مرغ از دوره تیموری تا روزگار کمال‌الملک می‌پردازد. بخش دوم این جلد، رقم مسجع در گل و مرغ ایرانی نام دارد و به موضوع امضای آثار گل و مرغ و دلایل امضا نکردن آثار توسط نگارگران می‌‏پردازد.

وی افزود: جلد دوم این کتاب که کار روی آن هنوز ادامه دارد به نماد‌شناسی گل‎‌ها و مرغ‌ها در نگارگری ایرانی و رد پای آن‌ها در ادبیات فارسی اختصاص داده شده است. در این بخش مضمون هر المان توضیح داده شده و گفته می‌‎شود که هر گل یا پرنده سمبل چیست و قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم چه مفاهیمی را القا می‌کند.

این پژوهشگر درباره جلدهای دیگر این مجموعه کتاب نیز گفت: در جلد سوم تکنیک‌های هنر گل و مرغ و موضوعاتی مانند رنگ‌ها، مواد، روغن‎‌ها و ساخت بوم‎‌ها مورد بحث قرار می‌‎گیرد. جلد چهارم به شیوه‌های طراحی گل و مرغ می‌پردازد و ضمن آموزش چیدمان گل‎‌ها و مرغ‌ها در یک اثر بهترین آثار گل و مرغ ایرانی نیز در جلد چهارم کتاب "دانشنامه گل و مرغ" مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ‌‌نهایت جلد پنجم این کتاب بوم‌سازی و نحوه آموزش طراحی گل و مرغ را آموزش می‌دهد.

جوکار در پایان سخنان خود تاکید کرد: کل این پنج جلد حدود ۵ هزار کلمه خواهد شد. امیدوار ناشری پیدا شود که به چاپ این کتاب علاقه داشته باشد.

انتهای پیام/