سرویس تجسمی هنرآنلاین : پیکره یادبود شهدای بمباران شیمیایی کردستان ایران با ارتفاع 15 متر در بلندای پارک آبیدر سنندج نصب خواهد شد. هادی ضیاءالدینی طراح و سازنده این پیکره در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین، گفت: ساخت این پیکره از طرف بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در اواخر سال 89 به من پیشنهاد داده شد. این طرح تصویری از مردی است که با پوشش و لباس کردی، با درد و صلابتی توامان ایستاده است. در حالی که دختر و پسرش را بر دست‌هایش نگه داشته است.

او افزود: از آنجا که پیکره باید از ورق آهن ساخته شود ماکت آن را در اندازه 1.5 متر و به صورت قطعات بدون خم و زاویه‌دار ساختم. اندازه اصلی پیکره با توجه به مکان نصب پیشنهاد شد و ارتفاع 15 متر برای آن در نظر گرفته شد. انتقال اثر به مقیاس ده برابر توسط مسعود صمیمی محاسبه و انجام شد و ساخت مجسمه با همکاری دو نفر از استادکاران جوشکار ماهر با دقت کم نظیری در مدت یک سال انجام شد.

ضیاء‌الدینی در مورد فعالیت‌های قبلی خود در زمینه مجسمه سازی شهری گفت: این اثر پانزدهمین پیکره میدانی من است که در سنندج، مهاباد، اصفهان، قزوین، اربیل عراق و سلیمانیه عراق در اندازه‌های 3،4 و 8 متری نصب شده است. از میان پیکره‌های میدانی می‌توانم به پیکره آزادی، میرعماد خوشنویس در قزوین و نقش برجسته زیویه اشاره کنم. راه اندازی پارک موزه مشاهیر کرد شامل چهل تندیس نیز در دست اقدام است. تعداد هفتاد مجسمه در اندازه کوچک نمایشگاهی هم جزو فعالیت‌های پیکره سازی من است.

او ادامه داد: پیکره یادمان بمباران شیمیایی به زودی بر روی یکی از تپه‌های کوه آبیدر، مشرف به شهر سنندج توسط مهندس زاهد خورشیدی نصب خواهد شد. تعداد قطعات این پیکره هشت هزار قطعه است و بر پایه‌ای با ارتفاع پنج متر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/