سرویس تجسمی هنرآنلاین : عطالله امیدوار، معمار، شهرساز، نقاش و موسیقیدان نمایشگاهی از آثار هنری خود را شامل نقاشی دیجیتال و جواهرات، با موضوع "علی" روز جمعه 16 آبان ماه در گالری روژ بر پا می‌کند. این نمایشگاه که به نیت تکریم واقعه کربلا، ویژگی منحصر به فردی نیز در خود دارد با اقامه اذان ظهر عاشورا در چهار دستگاه موسیقی ایرانی که توسط عطاالله امیدوار اجرا می‌شود افتتاح خواهد شد.

عطاالله امیدوار در زمینه نقاشی دیجیتالی از سال ۲۰۰۰ آثار خود را به معرض دید عموم گذاشته و برای هزاره سوم مجموعه آثارش را بنام "پیش در آمدی به هزاره سوم" به جامعه هنری دنیا عرضه کرده و اصولا می‌توان گفت که تمام نمایشگاه‌های وی، به نوعی پیش در آمدی به هزاره سوم نام دارد.

آثار او با نگرشی عمیق بر هنر و فرهنگ تصویری ایران شکل گرفته و در آثار وی همیشه شاخصه‌های هنر نقاشی ایران که عبارت است از تکرار، ریتم، قرینه، توازن، تقارن، هارمونی، اشل که لازمه هنر تصویری چندین هزار ساله ایران هستند، به چشم می‌خورد و همه این مولفه‌ها را می‌توان در اثر و تز "نقش غلط" او مطرح شده، آشکارا مشاهده کرد.

آثار امیدوار زیبا و شاد هستند و سرشار از زندگی، رنگ و ترکیب‌بندی در حد کمال رسیده‌اند. آثار او در عین سادگی سهل و ممتنع است در هر اثرش ده‌ها اثر و ایده‌های پنهان کشف است و هر بیننده دیده‌های تازه‌ای را در آن پیدا می‌کند. تابلوها او در هر اندازه و به هر تناسب قابل ارائه است و تغییرات در رنگ و در فرم به سادگی انجام پذیرفته است.

عطاالله امیدوار که از سال 1343 در زمینه موسیقی فعال بوده همچنین همانند دیگر آوازخوانان موسیقی ایرانی به اذان‌گویی در دستگاه‌های مختلف موسیقی پرداخته است. البته او بر خلاف دیگران که تنها در بیات ترک اذان گفته‌اند تجربه‌هایی را در دستگاه‌های نوا، همایون و چهارگاه انجام داده به طوری که با استناد به شیوه‌های آوازی در این دستگاه‌ها اذان گفته است.

البته به گفته بسیاری از اهالی فن موفق‌ترین تجربه امیدوار در اذان گویی در دستگاه چهارگاه است. این اذان به طور مشخص در گوشه منصوری شکل می‌گیرد. در کنار تمامی موذنینی که یا خواننده بودند یا از ابتدا موذن، رحیم موذن‌زاده اردبیلی در 30 سالگی یعنی در سال 1334 اذان معروفش را گفت. این اذان در حال حاضر جاودانه‌ترین اذان در ایران است که در گوشه "روح الارواح" و در بیات ترک خواند. ماندگاری این اذان به واسطه فضای دستگاه بیات ترک با صدای موذن‌زاده است که باعث شده اذان او به عنوان اولین رویداد از چهار رویداد منحصربه فرد در موسیقی آئینی -مذهبی ایران ثبت شود.

محمدرضا شجریان استاد آواز ایرانی که خود در خواندن قرآن و مناجات صاحب شناخت و مهارت غیر قابل انکاری است اذان موذن‌زاده را در تاریخ ماندگار می‌داند. به گفته شجریان او دستگاه عظیم بیات ترک را در 5 دقیقه خلاصه کرده است. پدر رحیم موذن‌زاده تا دهه 20 در اردبیل اذان می‌گفته و بعد از او رحیم فرزند او راه پدر را ادامه داده است البته دو برادر او سلیم و داوود نیز اذان می‌گویند.

سلیم موذن‌زاده که هم اکنون فعالیت‌های مذهبی خود را با نوحه‌خوانی و مداحی ادامه می‌دهد اذانش را در دستگاه ماهور خوانده است. حسین صبحدل از جمله موذنینی است که به تمام زوایای موسیقی ایرانی تسلط کافی دارد و همین مساله باعث خلق اذان او در مایه بیات ترک شد. اذان او همانند موذن‌زاده در یک دستگاه است اما دو نوع متفاوت را با شیوه مختلف آوازی بیان می‌کند.

قدمت اذان صبحدل به سه دهه می‌رسد که در واقع جز آخرین اذان‌های شکوهمند است. البته او اذانی هم در ماهور دارد. به گفته بسیاری از صاحب نظران اذان موذن‌زاده و صبحدل هم پهلو و هم ردیف هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست.

عطاالله امیدوار متولد ۱۳۲۵ در بافت کرمان است. او فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دانشکده معماری بوزار از فرانسه با درجه دکتراست.

او در زمینه موسیقی نزد سعید میرزا هرمزی و سلیمان خان امیر قاسمی آموزش دیده و در سال 1343 مجوز خواندن در برنامه گل‌ها را دریافت کرد.

او تاکنون در زمینه هنر نیز نمایشگاه‌های مختلفی در ایران و فرانسه برگزار کرده است.

همچنین وی در زمینه معماری نیز طراحی و اجرای آثاری چون سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، محل کار سفیر امارات متحده عربی در تهران و همکاری در طراحی مرقد امام خمینی (ره) را در کارنامه دارد.

ساخت فیلم‌های کوتاه و نمایش آنها در سینما تک، موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های عکس شرکت در مسابقات مختلف معماری داخلی و خارجی و همکاری با نشریات تخصصی معماری و شرکت در کنگره ها و سمینارهای معماری و ایراد سخنرانی از دیگر فعالیت‌های عطالله امیدوار است.

نمایشگاه آثار وی با عنوان "علی" در روز جمعه 16 آبان و تا 21 آبان از ساعت 17 تا 20 در گالری روژ واقع در شهرک غرب (میدان صنعت) خیابان حسن سیف کوچه دوم پلاک 7 در معرض دید قرار دارد. عطاالله امیدوار همچنین در روز افتتاحیه (جمعه 16 آبان ) در ساعت 18 اذان را در 4 دستگاه موسیقی ایرانی اجرا خواهد کرد.