سرویس تجسمی هنرآنلاین ؛ محمد ترقی جاه در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: 4 سال از رفتن پدرم می گذرد، اما حیات هنری او ادامه دارد، خانواده او برای ادی احترام و فراهم کردن زمینه ای برای دیدن آثار او تصمیم گرفته اند که نمایشگاه مروری بر آثار این نقاشی را برپا کنند. تاکنون با چند گالری وارد تعامل شده ایم اما هنوز زمان و مکان این نمایشگاه مشخص نیست.

او درخصوص انتشار کتاب آثار پدرش گفت: در سال های پایانی حیات پدرم کتاب گزیده ای از آثار او منتشر شد و در شرایط فعلی هیچ اقدامی برای انتشار کتاب آثار او انجام نداده ایم.

او همچنین درباره فعالیت نگارخانه ترقی جاه گفت: نگارخانه ترقی جاه از زمان درگذشت پدرم به این سو فعال است اما به عنوان موزه دائمی آثار پدرم فعالیت می کند و کسانی که علاقمند باشند در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 17 می توانند از این نمایشگاه دیدن کنند. گالری ترقی جاه در بلوار کاوه جنوبی، کوچه لاله، پلاک 9 واقع شده است.

در نقاشی های آرام و صلح جویانه محمد علی ترقی جاه تصاویری از اسب ها، خروس ها و روستاییان در سرزمینی افسانه ای در زمینه یی قهوه یی و خاکی به چشم می خورد. آثار او احساسی در بیننده به وجود می آورد که ملایم و شفاف ولی در عین حال بسیار نافذ و اثرگذار است که یادآور افسانه های سرزمین های کویری و شرقی است. در نقاشی های او اسب ها بدون ارتباط با زمین در حرکتند. همین طور خروس ها، انسان ها و کوه ها. سفر آنها به سوی بهشتی است که از آن آمده اند. جایی که در آن صلح، هماهنگی و عشق است. آرزوی آنها پرواز به سوی محبوب شان و خانه واقعی شان است. رنگ سفید در نقاشی های او نماد پروردگار است که ترقی جاه حضور اورا همه جا خیلی نزدیک احساس می کند.

آثار محمدعلی ترقی‌جاه در کنار نقاشی های هنرمندان بلند آوازه جهان در شهرهای بزرگی چون نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، پاریس، لندن، زوریخ، ژنو، وین، توکیو، مکزیکو سیتی، تهران، فلورانس، لیسبون، مادرید، کازابلانکا و اشتوتگارت و پکن به نمایش در آمده اند.

آثار دوره انقلاب این نقاش با وجود آنکه تحت شعاع آثار دوره های بعدی او، امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما به لحاظ تاریخی و جست وجوی ریشه های احساسی آثار ترقی جاه دارای اهمیت فراوانی هستند.

نقاشی های انقلابی ترقی جاه با یک واقع گرایی خاص و یک نوع خام دستی که نقاشی ها را به سوی سادگی می برند، تصاویری را به نمایش می گذارند که نقاش به عنوان یک جزو از جامعه با همان دیدگاه و نگاه کلی موجود در این فضا، از میان همه رویدادهای آن زمان برگزیده است. برخی از ویژگی های این آثار جزو ویژگی های مشترک نقاشی های دوره نخست انقلاب است که از این میان می توان به آوردن متن های روزنامه و دیوارنوشته هایی که شعارهای مردمی را در بستر یک نقاشی باردیگر به چشم می آورند و بر آنها تاکید می کنند، اشاره داشت.

محمد علی ترقی جاه متولد سال 1322 تهران است. او از کودکی شیفته نقاشی بود. اگرچه کار خود را در رشته مهندسی آغاز کرد، اما دیری نپایید که از آن روی گرداند تا به نقاشی که میل واقعی اش بود بپردازد. درسال 1346 برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه های ایران شد.

در 1355 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در تهران گالری و سپس در 1357 در نمایشگاه بین المللی هنر بازل سویس برگزار کرد. در آغاز دهه 1360 روش ویژه خود را که مشخصه آن اسب های تجرید یافته (استیلیزه) بود پی ریخت که به نشان هنری وی معروف شد.

موزه بین المللی هنر قرن بیست و یکم امریکا (TIMOTCA) نقاشی های وی را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. آثار او نیز جزو مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، موزه ورلد، نوتردام هلند و موزه هنرمندان معاصر (موزه محمد علی ترقی جاه) است. هنرش نتیجه آرامش او با دنیای اطراف خویش است. ترقی جاه در 21 مردادماه 1389 درگذشت.

انتهای پیام/