به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ؛ تندیس احمد اقتداری ساخته امیرمحمد قاسمی‌زاده (نیا) به پاس بیش از 50 سال پژوهش برای خدمت به فرهنگ ایران و پژوهش در زمینه خلیج فارس در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با حضور اعضای هیات علمی مرکز دایره‌المعارف کاظم بجنوردی ، دکتر کیانی ، دکتر احمد اقتداری و همسرشان ، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی رونمایی شد.

این مجسمه توسط امیر محمد قاسمی زاده ساخته و در سالن اصلی آن مرکز نصب شد ، روبروی این مجسمه، سردیس دیگری از ایرج افشار توسط این هنرمند ساخته شده که در قرار دیگری و مراسم ویژه‌ای پرده برداری خواهد شد.

احمد اقتداری در این مراسم گفت: صادقانه و بی ریا عرض می کنم که بنده خود را شایسته شکرگذاری از مهربانی‌های شما نمی‌دانم اما از الطاف شما و همه مدیران مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی سپاس‌گذاری می‌کنم.

او سپس برای تشکر از کسانی که مراسم گرامیداشت او را برپا کرده‌اند یک بیت از سعدی و یک بیت از یغما جندقی به شرح زیر خواند: من خود ای ساقی از این شوق که دارم مستم / تو به یک جرعه دیگر ببری از دستم نگاه کن که نریزد دهی چو باده بدستم / فدای چشم تو ساقی، بهوش باش که مستم

این پژوهشگر خلیج فارس خاطرنشان کرد: من این بیت از هاتف اصفهانی را باور دارم که چشم دل باز کن که جان بینی / آنچه نادیدنی است آن بینی. ادعا می‌کنم که با چشم دل استاد زنده یاد ایرج افشار را با چشم دل در میان جمع می بینم.

اقتداری سپس خطاب به تندیس مرحوم افشار که در تالار مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی قرار داشت بیت چنین که سجده برم بی حجاب پیش جمالت / گمان برند خلایق که آفتاب پرستم، از یغما جندقی را خواند.

او در ادامه با خواندن دو بیت شعر، وصف حالی با مجسمه خودش گفت: ای عکس جاودانی باش / نشانه غم و اندوه زندگانی باش. در آن زمان که به پایان رسید عمر مرا / به یادگار من ای عکس جاودانی باش.

این پژوهشگر بزرگ اظهار داشت: دوستان ایران دوست ایران مدار، هست ایران چون گران سنگ و حوادث چون سیل / بگذرد سیل گران سنگ و به جا ماند سنگ. من بنده ناچیز و ذره ای خرد و بی مقدار از این گران سنگ کوه پیکر آستان فراز شکوهمند بوده ام و آنچه کردم و گفتم و نوشتم به نیت خدمت به پاسبانی از فرهنگ جاودان ایران و پایداری آن است.

اقتداری ادامه داد: اگر توفیق یافته ام نتیجه همدلی و همراهی مرحوم ایرج افشار و دیگر دانشمندان بوده است. برای سپاسگذاری از شیخ اجل سعدی مدد می گیرم که گلی خوشبوی در حمام روزی / رسید از دست محبوبی به دستم، بدو گفتم که مشکی یا عبیری / که از بوی دلاویز تو مستم، بگفتا من گلی ناچیز بودم / ولیکن مدتی با گل نشستم، کمال همنشین در من اثر کرد / وگرنه من همان خاکم که هستم.

اقتداری افزود: اکنون در آستانه 90سالگی بدون ریا و لفاظی عرض می کنم از دفتر جهان ورق باد برده ام ولی سر خم می سلامت بشکست اگر سبویی، به این امید شادی بخش که ایران و فرهنگ این سرزمین بماند اگر من و نام و ننگم نماند. اقتداری پس از پایان سخنان خود سه جلد کتاب بشنو از نی؛ صدای نی، بشنو از نی؛ نیاز نی و بشنو از نی؛ نوای نی که شامل قصه های مثنوی معنوی و نگارش خود اوست را به امیرمحمد قاسمی زاده سازنده تندیسش هدیه داد.

امیر محمد قاسمی زاده در گفت وگو با هنرآنلاین گفت: زمینه تحقیقات احمد اقتداری بسیار گسترده است. او یار غار ایرج افشار و مرتضی کیوان بوده است و بیش از 70 سال از عمر خود پای تحقیق و پژوهش گذاشته است و از پژوهش های او می توان به تحقیق در متون کلاسیک مثنوی معنوی، ایران شناسی و به ویژه خلیج فارس شناسی اشاره کرد اما با وجود آثار متعدد او و تلاش یک تنه او برای معرفی خلیج فارس اما او مهجور مانده است.

او افزود: ساخت مجسمه او از سوی بنیاد بزرگ دایره المعارف اسلامی به من در سال 91 داده شد اما به دلیل مشکلات مالی این مرکز، زمینه ساخت و نصب این مجسمه طولانی شد. قاسمی زاده ادامه داد: این مجسمه را من با تکنیک ریخته گری ساخته ام و نیمه تنه احمد اقتداری است که بر روی سر ستونی در سالن اصلی دایره المعارف بزرگ اسلامی روبرو مجسمه ایرج افشار نصب شده است . مجسمه ایرج افشار نیز در همین اندازه و با همین تکنیک ساخته شده است که اسفند ماه رونمایی خواهد شد.

امیر محمد قاسمی زاده پیشتر برای دایره المعارف اسلامی مجسمه های بوعلی سینا و فردوسی را نیز ساخته است که در ستون های سالن اصلی این بنیاد نصب شده است.

احمد اقتداری گراشی آموزگار، وکیل دادگستری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در زمینه تاریخ و جغرافیای جنوب ایران و خلیج فارس است.

او در ۱۳۰۴ به دنیا آمد. پدرش مرتضی‌قلی خان اقتداری گراشی و مادرش انیس خانم بود. تحصیلات خود را در لار و شیراز انجام داد و وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد.

مدتی در دبیرستان‌های تهران و دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و نیز به وکالت دادگستری پرداخت. همزمان به تحقیق در باره تاریخ منطقه لارستان پرداخت. به خاطر همین مطالعات و پژوهش‌ها به تدریس در رشته تاریخ دانشگاه تهران دعوت شد. او بعدها به خاطر پژوهش‌های خود به دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه تهران نائل شد.

ازآثار او می توان به فرهنگ لارستانی،لارستان کهن،خلیج فارس،کشته خویش،از دریای پارس تا دریای چین،کاروان عمر خاطرات سدیدالسلطنه،ترجمه الفوائد ابن ماجد اشاره کرد.

انتهای پیام/320