به گزارش هنرآنلاین؛ "شور سپید"، نمایشگاه برگزیده ٥٠ سال نقاشى‌هاى غلامحسین نامى این روزها با استقبال جالب توجه جامعه هنرى و اقشار مختلف مردم در گالرى بوم ادامه دارد؛ تازه ترین خبر از این رویداد اینست که ساعت چهار بعداز ظهر جمعه پیش رو فیلم مستند "غلامحسین نامی و گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان " ساخته امیرحسین بهبهانی در کنار این نمایشگاه اکران مى شود.

غلامحسین نامى هم عصر جمعه یازدهم بهمن در گالرى بوم حاضر خواهد بود و پس از نمایش فیلم با مخاطبان و دوستدارانش دیدار و به سئوالات آنها پاسخ مى دهد.

گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان یکى از پیشروترین گروه‌هاى تجسمى ایران بود که به همت نامى و دوستان هم عصرش پایه‌گذارى شد اما روند کار و چرایى پایان کارش همیشه در سایه محاق بوده است؛ نامى در این فیلم ناگفته‌هاى جذابى از این بخش از تاریخ هنر ایران را بازگو مى‌کند.

این هنرمند صاحب سبک که از نگاه تئوریسین‌هاى تاریخ هنر معاصر ایران "یک مدرنیست واقعى" شناخته مى‌شود و روح مینى‌مالیستى را همزمان با هنرمندان بزرگ اروپا در نقاشى‌هایش بازتاب داده پس از نمایش فیلم مزبور به سئوالات مخاطبانش پاسخ مى دهد و از خلاقیت ها و نوآورى هاى هنریش مى گوید .

غلامحسین نامى ۱۳۱۵ در قم متولد شد، کارشناسی نقاشى را ١٣٤٢ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را ١٣٥٩ از دانشگاه ویسکانسین آمریکا اخذ نمود؛ او در سالهاى پر ثمر عمر هنریش به افتخارات و جوایز بزرگى مانند: جایزه‌ ملى دولت فرانسه در جشنواره‌ کانی سورمر فرانسه، ۱۳۴۹، دو مدال طلا و عضویت رسمی آکادمی هنر ایتالیا، ۱۳۵۹ ، مدال طلا از پارلمان بین‌المللی ایالات متحده‌ امریکا، ١٣٦٢، جایزه‌ مجسمه"شعله‌ طلایی"از پارلمان بین‌المللی امریکا، ۱۳۶۳، جایزه‌ "پرچم اروپایی هنر" و مدال طلا از آکادمی اروپا ، ایتالیا، ۱۳۶۳، جایزه‌ "اسکار ایتالیا" ١٣٦٤ ، جایزه‌"نخل طلایی اروپا"از آکادمی اروپا، ایتالیا، ۱۳۶۶ ، جایزه‌ لوح افتخار از بنیاد دانشنامه‌ی ایرانیکا، دانشگاه کلمبیا، ۱۳۸۵ و ... دست یافت که تنها بخش کوچکى از افتخارات او در آنسوى مرزها ست ؛ او که در سالهاى ١٣٧٧ تا ١٣٨٠ رئیس انجمن نقاشان ایران بود قریب به ٥٠ سال است به نقاشان جوان سرزمینش هنر تدریس مى کند ، او با حضور موفق در دوسالانه‌ پاریس، جشنواره‌ کانی سورمرفرانسه، جشنواره‌ بین‌المللی طراحی "خوان میرو"در اسپانیا، نمایشگاه بین‌المللی "واش آرت" امریکا، نمایشگاه بین‌المللی بال سویس، ریاست هیئت داوری در یازدهمین دوسالانه‌ آسیایی داکا بنگلادش، ۱۳۸۲...امضاى خود را در حافظه ایرانیان به یادگار گذاشت.

نمونه‌هایى درخشان از آثار نامى در موزه‌ هنرهای معاصر تهران، کرمان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران، مجموعه‌ دائمی"اینترنشنال هاوس"، فیلادلفیا ، دانشگاه تمپل امریکا ، موزه‌ هنر میلواکی امریکا و بسیارى از گنجینه هاى خصوصى ....نگهدارى مى‌شود.

او تاکنون آثاری چون بخشی از کتاب "راهنمای نقاشی کودکان"، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، ‌۱۳۴۶، "کتاب اصول و پایه طرح" انتشارات کتاب‌های درسی ایران، ۱۳۵۴، کتاب‌های طراحی با قلم و مرکب ، ۱۳۶۴، کتاب مبانی هنرهای تجسمی "ارتباطات بصری"، ۱۳۷۲ و "کتاب برگزیده‌ی آثار غلامحسین نامى از سال۱۳۴۲ تا ۱۳۷۳"، نشر هنر ایران، ۱۳۷۵ را نیز تالیف کرده است .

این نشست ساعت چهار بعداز ظهر جمعه یازدهم بهمن در گالرى بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١ شروع مى شود. نمایشگاه "شور سپید" تا ١٧ اسفند ماه دایر خواهد بود.

انتهای پیام/320