حافظ میرآفتابی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: مدتی است که به همراه الهام صالحی مشغول تصویر سازی داستان های عاشقانه شاهنامه هستیم که این مجموعه در برگیرنده 24 جلد کتاب خواهد بود که از سوی انتشارات خانه ادبیات منتشر خواهد شد.

او افزود: برای تصویر سازی این مجموعه سعی کرده ایم که در یک فضای چند فرهنگی آثار را خلق کنیم و این مجموعه در قالب مجموعه بزرگی از داستان های شاهنامه که توسط محمد رضا یوسفی بازنویسی شده است؛ منتشر خواهد شد. البته در مجموعه های دیگر داستان های شاهنامه تصویرگران دیگری نیز با این مجموعه همکاری می کنند.

این تصویر ساز همچنین از اجرای سومین پروژه بین المللی تصویر سازی به همراه شاگردانش خبر داد: در این پروژه او به همراه 40 تن از شاگردانش قصد دارند که هزار و یکشب را تصویرگری کنند.

او افزود: در این پروژه هر یک از شاگردانم یکی از داستان های هزار و یکشب را تصویرگری خواهند کرد و در این مجموعه قصد داریم هزار و یکشب را کاملا ایرانی تصویر کنیم.

به گفته میرآفتابی او قصد دارد که این پروژه را آذرماه سال جاری در یکی از دانشگاه های کشور انگلستان به نمایش درآورد و همزمان با آن چندین کارگاه آموزشی نیز در این دانشگاه برپا خواهد شد.

این پروژه همچون دو پروژه بین المللی حافظ میرآفتابی در کشور انگلستان خواهد ماند و به حیات فرهنگی خود ادامه خواهد داد.

میرآفتابی نخستین پروژه بین المللی اش را به همراه 40 تن از شاگردانش در سال 2009 در موزه فلورانس اجرا کرد. در این پروژه بخشی از شاهنامه را تصویرگری شد که با استقبالی که از این پروژه شد، به درخواست مدیرمرکز خلاقیت های موزه فلورانس، این پروژه در این موزه به یادگار ماند و پس از آن به همت این موزه در شهرهای مهم ایتالیا به نمایش درآمد. همچنین کتاب این پروژه منتشر شد که جزء منابع دانشگاهی ایتالیا محسوب می شود.

به گفته میرآفتابی دومین پروژه بین المللی او و شاگردانش رومئو و لیلی و ژولیت و مجنون نام داشت که متاثر از لیلی و مجنون نظامی درفضایی چند فرهنگی این تصاویر خلق شدند و مدتی است که نمایش این پروژه درکشورلهستان آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه تصویرسازی ایران در عرصه بین المللی گفت: تصویرگران ایران در عرصه بین الملی بسیار شناخته شده هستند و تاکنون جوایز ارزشمندی را نیز برای ایران به ارمغان آورده اند.

او همچنین درباره برپایی دوره جدیدی از کلاس های آموزش "مبانی هنرهای تجسمی درعکاسی" خبر داد.

به گفته او؛این برنامه آموزشی بر اساس جدید‌ترین شیوه‌های پویای آموزشی در آکادمی‌های جهان، از یک سلسله دوره‌های مرتبط و دارای اهمیت یکسان تشکیل شده که می‌توان به تمرین هائی درعرصهٔ نقطه، خط، سطح، فضا، عمق، فرم، مشاهده و درک فرم و نسبت‌ها با هم، تبدیل فرم‌های تجزیه شده به تصویر، تعیین هدف و جستجو در توزیع عناصر، آرایش و ترکیب بندی‌های پیشرفته با توجه ویژگی تضاد‌ها، بخش بندی طلائی و تقسیم فضا، تاثیر پیش زمینه و پس زمینه بر هم دیگر پرداخت.

میرآفتابی افزود:هدف این دوره آموزشی ارائه نکات بنیادین در مبانی هنرهای تجسمی است. این دوره باعث توسعه ادراک هنرجو از اساسی‌ترین عناصر سازنده یک عکس می‌شود و تا پایان عمر با نگاه کردن از ویزور دوربین و فشاردادن دکلانشور مرور می‌شود.

حافظ میرآفتابی متولد ۱۳۴۲ ازاستادان مطرح و شناخته شده آموزش هنر و مبانی هنرهای تجسمی است. بیان نافذ و تاثیرگذاراوهمیشه مورد توجه هنرجویان بوده است. میرآفتابی عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و چند سال مدیریت گروه عکاسی این دانشکده را برعهده داشت. وی سال هاست مبانی هنرهای تجسمی در عکاسی را به دانشجویان و هنرجویان عکاسی آموزش می‌دهد.

انتهای پیام/

320/32