اکبر نیکان پور در گفت وگو با خبرنگارتجسمی هنرآنلاین گفت: هر وقت که نامی از هنر مدرن ایران به میان می آید بلافاصله به یاد هنرستان هنرهای زیبا و نقش کلیدی آن برای تربیت هنرمندان دوره های مختلف ایران می افتم. در این هنرستان بزرگان هنر تجسمی ایران یا درس خوانده اند یا درس داده اند که امروز بسیاری از چهره های به نام این هنرستان در میان ما نیستند اما همچنان با تاثیری که بر روی هنر مدرن ایران گذاشته اند نمی توان منکر نقش آنها و حضور معنوی آنها بود.

وی افزود: به نظر من در دوره های پیش هنرستان هنرهای زیبا بسیار فعال تر بود و شیوه آموزش بهتری داشت نه تنها این هنرستان بلکه سایر هنرستان ها ی تجسمی با این که در رده پایین تری از این هنرستان قرار داشتند اما نقش پر رنگی داشتند اما امروز کاستی هایی در شیوه آموزش در هنرستان های تجسمی به چشم می خورد.

این تصویر گر ادامه داد: در سال های دور بزرگانی چون مارکو گریگوریان، جلیل ضیاء پور، جلال آل احمد، هانیبال الخاص و بزرگان دیگر در این هنرستان درس می دادند و باید همه هنرآموزان این هنرستان چهرههای به نام و تاثیرگذاری باشند. اما امروز در انتخاب استاد در این هنرستان و سایر هنرستان ها تا حدودی کاستی می شود و باید در این زمینه تحقیق جدی صورت گیرد.

به گفته نیکان پور؛ لزوما هر هنرمند جدی و شناخته شده ای نمی تواند معلم خوبی هم باشد و باید در هنرستان از استادانی دعوت به عمل آید که بتوانند آموخته های خود را به خوبی منتقل کنند، اما با این همه من با شناختی که از هنرستان های تجسمی و به ویژه هنرستان هنرهای زیبا دارم آینده این هنرستان ها را درخشان می بینم.

وی افزود: با این که هنر را می توان در هر شرایطی آموخت اما هنرمندانی که آموختن هنر را از هنرستان آغاز می کنند با توجه به گستردگی هنر در هنرستان، به خوبی می توانند در این عرصه فعالیت کنند. اما باید دروسی که در هنرستان آموزش داده می شود به نوعی هم بروز شود تا فاصله آن چه که در هنرستان ها آموزش داده می شود با فضای هنری خارج از هنرستان فاصله چندانی پیدا نکند.

این مدرس پیشکسوت افزود: اما ترس بزرگ من این است که پای هنرهای دیجتال به هنرستان های تجسمی پسران هم باز شود. هنر دیجتال بسیار بی رحم است و موجب می شود که ریشه های هنر تجسمی در هنرستان ها زده شود.

وی با اشاره به نسل جدید دانشجویان رشته های تجسمی گفت: متاسفانه بسیاری از دانشجویان هنرهای تجسمی ارتباط شان را نسل های پیش حفظ نکرده اند و حتی زمانی از بزرگان هنرمدرن ایران چه آنها که در هنرستان هنرهای زیبا درس می دادند چه هنرمندانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند نام می بریم آنها را نمی شناسد چیزی درباره سبک هنری آنها نمی دانند و این موضوع آسیب جدی به هنر تجسمی ما خواهد زد.

نیکان پور درباره چگونگی آشنایی اش با هنرستان هنرهای زیبا گفت: من هنرآموخته هنرستان تجسمی پسران نیستم و در دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل کرده ام درهمان مقطع تحصیلی خیلی اتفاقی با هنرستان هنرهای زیبا آشنا شودم و در آن دوره اصغر محمدی مدیر هنرستان بود؛ خیلی زود دوستی میان من و اصغر محمدی شکل گرفت و او به واسطه علاقه من اجازه داد که من در کلاس های هنرستان شرکت کنم همین موضوع موجب شد که خیلی زود مسیر زندگی من تغییر کند و من به جای ادامه تحصیل در رشته های مهندسی کنکور هنر دادم و سال هاست که در رشته تصویرگری فعالیت می کنم و در دانشگاه درس می دهم.

نیکان پور همچنین درباره نمایشگاه بزرگ هنرستان هنرهای زیبا گفت: به نظر این نمایشگاه یکی از مهمترین نمایشگاه هایی است که حداقل در سال اخیر در موزه هنرستان هنرهعای زیبا برپا شده است این نمایشگاه دربرگیرنده آثار بزرگان هنرهای تجسمی ایران و هنرآموزان هنرستان هنرهای زیبا است.

وی افزود: از ویژگی های مهم این نمایشگاه یکدست نبودن آثاری است که به نمایش درآمده و می توان با مرور این نمایشگاه به دید وسیعی درباره هنرمدرن ایران دست یافت و من بازدید از این نمایشگاه بزرگ را نه تنها به هنرجویان تجسمی بلکه به تمام کسانی که علاقمند هنر تجسمی هستند پیشنهاد می کنم.

این تصویرگر درباره اثری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته گفت: من در این نمایشگاه یکی از تصویرسازی های اخیرم را به نمایش گذاشته ام.

اکبرنیکان‌پورمتولد 1335 اردبیل است. او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای ، و کارشناسی ارشد تصویرسازی و دارای مدرک درجه یک هنری(دکترا) است. او بیش از 20 سال کتاب‌های کودکان و مطبوعات کودک و نوجوان را تصویر سازی کرده است. او تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب کودکان را طراحی وایلستراسیون کرده است. او همچنین مدرس تصویرسازی و نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا و هنر و معماری است. اوهمچنین عضو هیئت داوری چندین نمایشگاه تصویرگری کودکان و دانشجویان سراسر کشور، شرکت در چندین سمینارتصویرگری دربلونیای ایتالیا،مشاور و مدیر هنری، داوری چندین نمایشگاه داخلی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد. او تاکنون جوایز بین الملی متعددی برای تصویر سازی کتاب های کودکان دریافت کرده است.

نمایشگاه آثار فارغ التحصیلان هنرستان هنرهای زیبا از 20 اسفندماه 91 تا پایان فروردین 92 در موزه هنرهای معاصر تهران برپا است.

انتهای پیام/

32/31