کاظم چلیپا، پسراستاد حسن اسماعیل‌زاده درباره وضیعت فعلی موزه و بنیاد پدرش برای جمایت از نقاشی قهوه‌خانه‌ای راه‌اندازی شده بود، گفت: این بنیاد به مدت دو سال فعال بود و بیش از یک است که فعالیتی ندارد اما قصد داریم که همزمان با بیستم بهمن ماه سال 1392 که همزمان با هفتیمن سالگرد درگذشت او است این بنیاد فعالیت اش را از سر گیرد.

وی درباره تعطیلی این موزه و بنیاد گفت: متاسفانه این موزه هیچ حامی مالی نداشت و چون درآمدی هم ندارد از ادامه فعالیت بازماند. برای ادامه فعالیت این موزه که با هزینه شخصی و در محل آتلیه شخصی پدرم راه اندازی شده است؛ نیازمند همکاری مسولان هنری کشور هستیم.

این نقاش که توجه ویژه‌ای نیز به هنر انقلابی داشته، افزود: در ایام برپایی موزه حسن اسماعیل‌زاده توانستیم نمایشگاهی از آثار او برپا کنیم همچنین یک کتاب که شامل مجموعه‌ای از 120 آثار او بود که از سوی نشر نظر منتشر شد.

وی افزود: متاسفانه نقاشی قهوه‌خانه‌ای ما با درگذشت بزرگان این رشته هنری به مرحله پایان خود رسیده و امیدوارم با فراهم شدن امکان موزه‌های دائمی نقاشان قهوه‌خانه‌ای مانع فراموشی این هنر اصیل و ایرانی شویم.

به گفته چلیپا موزه حسن اسماعیل‌زاده قابلیت این را دارد که میزبان آثار سایر نقاشان قهوه‌خانه‌ای در قالب نمایشگاه دوره‌ای باشد.

وی که در محضر پدرش و برخی از نقاشان قهوه خانه‌ای، تکنیک‌ها و شیوه‌های این نقاشی را فرا گرفته، درباره فعالیت در این رشته هنری گفت: من تمام اصول و تکنیک‌های این شیوه نقاشی را در محضر بزرگان این رشته هنری فرا گرفته‌ام اما تاکنون تمرکزم را روی این رشته هنری نگذاشته‌ام و همچنان به شیوه خودم نقاشی می‌کنم، اما قصد دارم که درآینده نزدیک بخشی از تمرکزم را روی این شیوه نقاشی بگذارم.

به گفته چلیپا با توجه به این نقاشی در دانشکده از جایگاه ویژه ای برخوردار است ضرورت این وجود دارد که بخش ویژه ای به این هنر که در مرحله فراموشی است در دانشگاه ها بشود. نقاشی قهوه خانه‌ای هنری است که به محروم‌ترین و در عین حال به اصیل‌ترین مردم این سرزمین تعلق دارد. این مکتب در اواخر دوره قاجاریه و ظهور نهضت مشروطه در ایران به مرز شکوفایی خود رسید.

وی ادامه داد: چون نقاشی قهوه خانه‌ای امروز دیگر سفارش دهنده‌ای ندارد و هر کسی هم که مایل به یادگیری این هنر است تنها براساس علاقه شخصی خود کار می‌کند؛ قصد دارم که با راه‌اندازی مجدد موزه نقاشی قهوه خانه‌ای؛ زمینه آموزش و برپایی نمایشگاه برای هنرجویان این رشته را فراهم کنم.

کتاب نقاشی های قهوه خانه‌ای استاد حسن اسماعیل زاده با توضیحاتی از علی رجبی و کاظم چلیپا که دربرگیرنده 120 تصویر از نقاشی‌های او است از سوی نشر نظر روانه بازار کتاب شده است.

استاد حسن اسماعیل زاده که تخلص هنری خویش (اسماعیل زاده) را از نام پدر (اسماعیل) وام گرفته است، در سال 1301 در زنجان چشم به جهان گشود.

پیش از به دنیا آمدن او، پدرش رخت از جهان بربست. وی با مدد از استعداد خدادادی از همان اوان کودکی به دلیل شور و شوق و علاقه ای که به هنر نقاشی داشت، تجربه های نخستین نقش آفرینی را کسب کرد.

در کودکی همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در سن هشت سالگی، مادر که علاقه وافر فرزندش به نقاشی را دریافته بود، مرحوم استاد محمد مدبر را برای تعلیم به او برگزید.

اشتیاق بی اندازه شاگرد و تبحر استاد چنان کرد که حسن اسماعیل زاده، هنرمندی خلاق و نقاشی صاحب قلم شد. استاد حسن اسماعیل زاده هنر و ذوقش را بیشتر درنقشینه کردن موضوعات مذهبی و به خصوص وقایع کربلا متمرکز کرد.

وی در میان رنگها، رنگهای تلخ و تیره مانند قهوه ‎ای را بیش از رنگ‌های دیگر دوست داشت. در پس زمینه نقاشی‎ های تابلوهایش این رنگ‌ها به خوبی نمایان است.

استاد حسن اسماعیل‌زاده تابلوهای زیادی در زمینه ‎ حماسه‎ های مذهبی و ملی و موضوع های رزمی و بزمی و آداب و سنن زندگی مردم کشیده است. از جمله نقاشی های وی خیمه‌گاه سیدالشهدا، جنگ‌های حضرت علی(ع)، شمایل امیرالمؤمنین علی(ع)، آتش رفتن سیاوش، کشته شدن دیو سفید به دست رستم، بهرام و گل اندام، پرده‌های درویشی و در ارتباط با آداب و سنن مردم تابلوهایی با موضوعات شب عقد کنان، شب حنابندان، شب یلدای زمان قدیم، خواستگاری و... طراحی کرده است.

وی یکی از چهره های مطرح و از ستونهای پایدار نقاشی خیالی ساز قهوه خانه‌ای به حساب می آید.

تاکنون آثار او با برپایی نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و شرکت در چند نمایشگاه جمعی داخلی و خارجی نظر بسیاری از دوستداران و منتقدان هنری را به خود جلب کرده است.

برخی از تابلو های استاد در مجموعه موزه سعد آباد و موزه ‎ کندلوس و موزه رضا عباسی نگهداری می شود.

حسن اسماعیل زاده از معدود نقاشان قهوه خانه‌ای است که به صورت خلاقانه این هنر روبه فراموشی ایران را دنبال می‌کرد، قدیمی‌ترین اثر تاریخ‌دار او مربوط به سال 1320 و درباره واقعه عاشورا است. او تا سال 1375 و قبل از عمل عارضه آب مروارید چشم همچنان به خلق آثار هنری پرداخته‌اند.

استاد حسن اسماعیل زاده بهمن 1385 در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.

موزه و بنیاد استاد حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا) در خیابان انقلاب،چهارراه وصال، جنب انتشارات سروش واقع شده است.

انتهای پیام/32/31