به گزارش هنرآنلاین، نیکان پور در سال ۱۳۳۵ در اردبیل متولد شد. وی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تا درجه دکترا رشته نقاشی و تصویرسازی را ادامه داده است.

نیکان پور به دلیل علاقه‌ای که به تصویرسازی دارد عمده فعالیتش در حوزه تصویر‌سازی کتاب‌های کودکان و تصویرسازی برای مطبوعات کودک و نوجوان است. خوش‌فامی رنگ‌های اکولین، ویژگی‌های مشترک تصویرگری او در کتاب‌ها و آثار مناسب برای کودکان پیش دبستانی است.

نیکان پور سال‌ها از عمرش را صرف تدریس در دانشگاه های مختلف هنری کرده است .وی در سال ۸۲ توانست دکترای افتخاری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند و تاکنون در چندین نمایشگاه تصویرگری در داخل و خارج از کشور شرکت و سخنران سمینارهای مختلفی در کشورهایی چون ایتالیا در این حوزه بوده است.

این هنرمند تصویرگر همچنین مشاور، مدیر هنری و داور چندین نمایشگاه داخلی و بین‌المللی، دارای چندین جایزه داخلی و جهانی و مولف کتاب‌های بسیاری در زمینه تصویرگری است.

نیکان‌پور در کتاب اندازه دنیا (۱۳۶۹)، از روش‌های رنگ اندیشانه قبلی خود فاصله می‌گیرد و با رویکرد به کاربرد رنگ‌های آکریلیک و با استفاده از خطوط رنگی که به چاپ دستی نزدیک است، تصاویری ساده با استفاده از خطوط محیطی خلق کرده است؛ تصاویری که مقدمه ورود نیکان‌پور به قلمرو انتزاع در تصویرگری‌های بعدی او شد.تصاویر این کتاب توانست ، دیپلم افتخار دومین بی‌ینال جهانی لانییون فرانسه را به دست آورد.

از دیگر تلاش‌های نیکان‌پور در دهه ۶۰، می‌توان تصویرگری کتاب‌های روز اول مدرسه (۱۳۶۸)، سنجاقک گرفتن چه راحته، خورشید خانه من، پشت چراغ قرمز، آسمان ابری نیست، قصه بهار، قصه ماه و مار سبز و پونه (۱۳۶۸) را نام برد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱