سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برگشتی در کار نیست" به کارگردانی مهدی میامی این روزها در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

حامد نصرآبادیان بازیگر و طراح حرکت این نمایش در مورد حضور در این اثر به هنرآنلاین، گفت: بهار امسال پیشنهاد حضور در نمایشنامه‌ای از اریک بردول به نام "برگشتی در کار نیست" به من داده شد. زمانی که آن را مطالعه کردم، متوجه شدم محتوای این اثر به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد و اتفاقات آن میان جنگ جهانی اول و دوم رخ می‌دهد.

او با بیان اینکه محوریت این کار جنگ است عنوان کرد: فعالیت‌های بسیاری در گروه نمایش بی‌کلام سربازان صلح داشته‌ام بر این اساس موضوع این نمایش برایم بسیار جذاب بود. جنگ پدیده‌ای است که این روزها بخشی از جهان را فراگرفته و اثر تخریبی بسیاری دارد و عواقب زیادی را بر آیندگان می‌گذارد.

نصرآبادیان در رابطه با نقشی که در این اثر ایفا می‌کند عنوان کرد: در این کار نقش سربازی را بازی می‌کنم که از جنگ جهانی اول بازگشته است. او مجروح می‌شود و خانواده‌اش تصور می‌کنند که از بین رفته است. آن‌ها با حقیقت 18 ساله را پذیرفته‌اند تا اینکه ...

او اظهار کرد: نقش این سرباز و رسیدن به آن بسیار پرفرازونشیب است؛ نقشی که به واسطه راهنمایی‌های خوب آقای میامی به آن نزدیک شدم؛ این راه رفتن بر لبه تیغ، نیازمند تحقیق و تفحص بسیاری بود. این شخصیت نابینا است و برای نزدیک شدن به آن مطالعاتی در مورد جامعه نابینایان داشتم. نکته جالب آن است که آغاز اجرایمان، روز جهانی "عصای سفید" است به همین دلیل بخشی را به آن‌ها اختصاص دادیم تا ادای دینی به آن‌ها داشته باشیم.

این هنرمند که طراحی حرکت نمایش "برگشتی در کار نیست" را نیز بر عهده دارد خاطرنشان کرد: در بخش آخر کار حرکت داریم؛ البته در متن چیزی مطرح نشده و این تدبیر کارگردان است. در این قسمت مادر روی صندلی نشسته و دیالوگ را بیان می‌کند گویا به خواب می‌رود و من با حرکت‌هایی که طراحی کرده‌ام ایهامی را ایجاد می‌کنم که مخاطبان می‌توانند شخصیت روی صحنه را هم پسر خانواده و هم فرشته مرگ بدانند. این ایهامی است که کارگردان در نظر گرفته است.

نصرآبادیان خاطرنشان کرد: سابقه آشنایی من با آقای میامی به بیست سال پیش بازمی‌گردد. او با وجود اینکه سال‌ها از صحنه دور بوده اما همچنان تدابیر کلاسیک هدایت بازیگر را دارد چراکه مدت‌ها با اساتید فن در ارتباط بوده است و اطلاعات او به روز است. او در این کار به خاطر شرایط سالن انتظامی بیشتر از قاب‌های سینمایی استفاده کرده تا تئاتر. بعد از این متن نمایشنامه "فرمان" استاد بهرام بیضایی را به صحنه خواهد برد. امیدوارم این کار معرف خوبی برای بازگشت ما به صحنه باشد.

او در پایان یادآور شد: در حال حاضر در سریال 13 قسمتی به نام "قصه‌های یاسین" هستم و نقش یک معلم بازیگری را ایفا می‌کنم.