به گزارش هنرآنلاین ، نمایش "سوگنامه باستان" در روزهای 23 و 24 اردیبهشت به مناسبت روز بزرگداشت حکیم توس، فردوسی بزرگ توسط داریوش نصیری در تالار محراب و تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

داریوش نصیری در مقام نویسنده، کارگردان و نقال، نمایش "سوگنامه باستان" را با تکیه بر شیوه‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی در روزهای پنجشنبه و جمعه 23 و 24 اردیبهشت و به مناسبت روز بزرگداشت حکیم توس، فردوسی بزرگ در تالار محراب و تماشاخانه سنگلج به صحنه خواهد برد.

این نمایش پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر در کشور ارمنستان اجرا و موفق به کسب رتبه شده بود.

"سوگنامه باستان" یکی از تراژدی‌های بزرگ شاهنامه و از داستان‌های زیبا و شگفت‌انگیز رستم، پهلوان ایران‌زمین، است و با شیوه نمایش‌های ایرانی به اجرا درمی‌آید.

نویسنده، کارگردان و نقال این اثر نمایشی داریوش نصیری است. همچنین دیگر عوامل اجرا عبارت‌اند از: شهره زراعتیان (دستیار کارگردان و مدیر هماهنگی)، سینا نورایی (طراح پوستر و بروشور) و احمدرضا حجارزاده (مدیر روابط‌عمومی).

گفتنی است داریوش نصیری، مدرس و مدیر گروه رشته بازیگری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی است و در کارنامه هنری خود سابقه کارگردانی، بازیگری و نویسندگی آثاری مانند موسیقی ـ نمایش "تراژدی رستم و سهراب"، قطعه ارکسترال فتح، قطعه ارکسترال ظهور، قوانین شهروندی، مجلس سهراب‌کشی، گذشت، نام من ایران و موارد دیگر را ثبت کرده است. این هنرمند، دانشجوی نمونه کشوری در بخش فرهنگ و هنر طی سال‌های 89 و 92 بوده که موفق به دریافت لوح تقدیر از مقام ریاست‌جمهوری شده است. از دیگر افتخارات او می‌توان به دریافت جوایز متعدد بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی از قبیل جشنواره تئاتر تک‌نفره، جشنواره فیلمنامه‌نویسی دانشجویان کل کشور و جشنواره بین‌المللی تئاتر هایفست ارمنستان (2015 - 2014) اشاره کرد.

علاقه‌مندان به تماشای اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی"سوگنامه باستان" می‌توانند روزهای پنجشنبه 23 اردیبهشت ساعت 20 به تالار محراب و جمعه 24 اردیبهشت ساعت 19 به تماشاخانه سنگلج مراجعه کنند.

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در رادیو نمایش

به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ؛ نمایش جدید "میراث" به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"میراث " را فاطمه حسن وند نوشته . داستان پسری را روایت می‌کند که بر اثر تحولی درونی تصمیم می‌گیرد شاهنامه خطی پدربزرگش را به کتابخانه‌اش بازگرداند.

در این نمایش رادیویی هنرمندانی چون : بهادر ابراهیمی، نورالدین جوادیان، احمد گنجی ، کرامت رودساز و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش پرداختند.

"میراث" به تهیه کنندگی : ژاله محمد علی ، کارگردانی :مهین فردنوا، صدابرداری : رضا طاهری و افکت : محمدرضا قبادی فر روز شنبه 25 اردیبهشت ماه ، ساعت 12:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

همچنین تولیدات اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در هفته‌ی پیش رو از چهار شبکه‌ی رادیویی پخش خواهند شد.

شبکه‌ی رادیویی جوان با پخش نمایش"دو برادر " به استقبال هفته‌ی جدید خواهد رفت.

این نمایش به نویسندگی پیمان مجیدی بر اساس شاهنامه فردوسی نوشته شده است.

این نمایش به کارگردانی : صدرالدین شجره ، تهیه کنندگی : شهناز دهکردی و با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو از روز شنبه ساعت 23:30 به روی آنتن رادیو جوان می‌رود.

پیروز صدرایی صدابردار و محمدرضا قبادی فر افکتور این نمایش رادیویی هستند.

"نگارنده‌ی دفتر باستان " که از روز شنبه 25 اردیبهشت ماه از رادیو ایران پخش می‌شود را غلامرضا کاووسی نوشته که به زندگی حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌پردازد.

این نمایش به کارگردانی صدرالدین شجره و با حضور علی زرینی، مهدی صباغی، محمد آقا محمدی، سلمان خطی، راضیه مومیوند، سعیده فرضی، فریبا متخصص و تعداد دیگری از هنرمندان تهیه شده است که ساعت 22:30 به روی آنتن رادیو ایران می‌رود.

رادیو ورزش هم ساعت 13:00 نمایش رادیویی "فرمول نهایی " را برای علاقه مندان پخش می‌کند.

این نمایش را حسین یعقوبی بر اساس زندگی ستارگان ورزشی نوشته است.

سعیده فرضی، مهرداد مهماندوست، رحمان باقیران، رضا عمرانی، راضیه مومیوند ، امیرعباس توفیقی، بیوک میرزایی ، احمد گنجی، فریدون محرابی، رؤیا فلاحی هرمز سیرتی، علی زرینی و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از : صدابردار: رضا طاهری، افکتور: محمدرضا قبادی فر

گفتنی است ، شبکه رادیویی فرهنگ و تهران این هفته نمایش‌های تک قسمتی متنوعی را ساعت 13:00 و 1:30 به روی آنتن خواهد برد.

بخشی دیگر از برنامه‌ی "با درام نویسان معاصر ایران" به آثار هاله مشتاقی نیا ، نمایشنامه نویس معاصر ایرانی می‌پردازد.

در هر قسمت از برنامه ، از بین چند اثر از یک نمایشنامه نویس ، یکی از آثار را انتخاب و سپس قرارهای گفتگو با نمایشنامه نویس گذاشته شده که با ایشان درباره‌ی مقوله‌ی نمایشنامه نویسی بحث و گفت و گو می‌شود.

همچنین در بخشی دیگر، اثر منتخب به صورت نمایش رادیویی تنظیم شده که در آن هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می‌پردازند.

"با درام نویسان معاصر ایران "با هدف معرفی فعالیت‌های درام نویسان ایرانی در آیتم‌های گفتگو ، نمایش رادیویی و شناخت بیشتر مخاطب از مقوله نمایش و نمایشنامه نویسی به صورت هفتگی در 4 قسمت از رادیو نمایش پخش می‌شود.

بر اساس این خبر، "با درام نویسان معاصر ایران" به نویسندگی و کارگردانی :جواد پیشگر تهیه کنندگی :محمود احمدی ، صدابرداری :علی حاجی نوروزی و افکت : نرگس موسی پور در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

این قسمت از برنامه‌ی "با درام نویسان معاصر ایران " 25تا 28 اردیبهشت ماه ، ساعت 15:30 و 21:00 ، از رادیو نمایش پخش می‌شود.