سرویس تئاتر هنرآنلاین: خانه نمایش دا این روزها میزبان نمایش "خدابس" نوشته جواد خورشا به کارگردانی مشترک جواد خورشا و صالح علوی‌زاده است.

جواد خورشا که علاوه بر کارگردانی نویسندگی متن این اثر نمایشی را نیز به عهده دارد، درباره ایده شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: ایده اولیه شکل‌گیری متن نمایش در حقیقت از سنت‌های غلط ضد زن ناشی از تفکرات مردسالاری که در میان قومیت‌های مختلف کشور رواج دارد، گرفته شده؛ طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام دادم دریافتم که در قومیت‌های مختلف ایران از جمله کردها، ترک‌ها، لرها و عرب‌ها و ... یک رسمی وجود دارد که بر اساس آن زمانی که در یک خانواده تعداد زیادی دختر متولد می‌شود نام‌هایی همچون "خدابس"، "دختر بس" را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند به این امید که دیگر صاحب دختر نشوند.

او در خصوص موضوع نمایش ادامه داد: موضوع این نمایش در واقع داستان هفتمین دختر یک خانواده است که طبق همان باورها و سنت‌ها به همین اسم نام‌گذاری شده است. این داستان در یک خواب و بیداری می‌گذرد و ما ماجراها و اتفاقاتی که از دوران کودکی تا بزرگسالی برای این دختر به وجود می‌آید را می‌بینیم که شاید بتوان گفت این ماجراها به نوعی نشأت گرفته از نام او است.

خورشا با تاکید بر اینکه این نمایش در واقع اعتراضی به آیین‌ها و سنت‌های زن ستیز است،گفت: "خدابس" در واقع به چالش کشیدن یک نوع سنت غلط ناشی از فرهنگ مردسالاری است که به ویژه در قومیت‌های مختلف بیشتر دیده می‌شود.

این کارگردان جوان تئاتر با اشاره به شیوه کارگردانی نمایش، بیان کرد: من به همراه صالح علوی‌زاده اوایل کار در نظر داشتیم میزانسن‌های حرکتی و یک فضای رئالیسیتی داشته باشیم اما در نهایت به یک شکل کاملا ایستا با کم‌ترین میزانسن حرکتی رسیدیم، به این دلیل که احساس کردیم شخصیت نمایش روایتی دارد که شاید در آن روایت هیچ حرکتی وجود ندارد و خیلی ایستا همه چیز را پیش می‌برد.

کارگردان نمایش "خدابس" در رابطه با دلیل انتخاب خانه نمایش دا برای اجرای این نمایش گفت: به دلیل عرض کمی که این سالن نمایش دارد تماشاگران در سالن به بازیگران نزدیک‌تر هستند. از سوی دیگر این سالن به دلیل معماری خاصی که دارد فضای بسته‌ای دارد که حال و هوای آن کاملا با فضای نمایش ما مطابقت دارد.

خورشا در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که داستان نمایش مربوط به قومیت‌های مختلف است قصد داریم در آینده دو تک اجرای ویژه به زبان‌های کردی و ترکی هم در همین سالن داشته باشیم.

نمایش "خدابس" با بازی جواد خورشا، صالح علوی‌زاده، امید سلیمی (اجرای ویژه ترکی)، سام دادخواه (اجرای ویژه کردی) هر شب به جز شنبه‌ها ساعت 20 در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود.

محل اجرای نمایش:میدان فاطمی،ابتدای شهید گمنام،خیابان جهانمهر،پلاک 26 خانه نمایش دا