سرویس تئاتر هنرآنلاین : "لکه های پاک نشدنی..." عنوان نمایشی محیطی است که به طراحی و کارگردانی سهند سرحدی و کاری از گروه اسنوب ۱۴ و۱۵ آبان ماه در گالری سایه برگزار می شود.

سهند سرحدی طراح و کارگردان این اثر در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "لکه‌های پاک ناشدنی بازمانده از فوران تاریخی چاه شماره یک مسجد سلیمان به تاریخ ۵ خرداد ۱۲۸۷ " عنوان کامل این نمایش است که به واقع باید گفت یک پرفورمنس است تا یک نمایش چراکه این اثر متن خاصی ندارد و تعداد دیالوگ‌های آن بسیار کم است. در این اجرا دو مونولوگ داریم که این مونولوگ‌ها برگرفته از متن نمایشنامه "دموکراسی" مایکل فرین است.

او در خصوص چگونگی اجرای این پرفورمنس ادامه داد: این نمایش که در استخر گالری به اجرا درمی آید حالت محیطی و مولتی مدیا دارد که توسط سه اجرا گر به اجرا درمی آید.تماشاگران پیش از اینکه وارد اجرای این پرفورمنس شوند در ابتدا یک ویدئو آرت می بینند و بعد وارد گالری می شوند.

این هنرمند در رابطه با موضوع این پرفورمنس توضیح داد: تم کار ما در رابطه با نفت و تاریخ ایران است و به طور کلی به هویت خاصی که نفت برای کشورهای جهان سوم و به ویژه کشور ما ساخته و نیز تاریخ جدیدی که برای ما رقم زده است اشاره دارد.

همچنین در توضیح چرایی و چگونگی این اثر (استیتمنت) آمده است:

هرکه نفت به خواب بیند در انتظار مصیبتی عظیم باشد. "تعطیر الانام فی تعبیر المنام" نوشته عبدالغنی نابلسی

با کمال تردید تقدیم به مردمانی که نفت تنها و تنها نابودیشان را به تاخیر می اندازد.نفت شاید کهن ترین ماده ای باشد که در مناسبات واقعی زندگی مدرن موثر است. در تاریخ تمدن بشر محدوده اکتشاف و استخراج نفت تا پایان گرفتن ذخایر نفتی دوره ویژه ای است که شاید آیندگان به آن، دوران نفت گویند بسیاری از دگرگونی ها و پیشرفت ها و به تعبیری شاید فرایند مدرنیزاسیون همچین بسیاری از جنبش ها و تحولات سیاسی و اجتماعی وابسته به این پدیده کهن یعنی نفت است. اینکه بازمانده بدن نابود شده‌ی جانوران و گیاهانی که هزاران سال پیش از میان رفته‌اند، تا این حد در مناسبات قدرت و روابط میان دولت-ملت‌های مدرن موثر است، ما را بر آن می‌دارد تا به واسطه‌ یک پدیده به فرآیند تاریخ نظر اندازیم.تاریخ در فرآیند پیشرفت خود مدام از دل کهنه‌ها زاده می‌شود. در واقع هیچ پدیده‌ای در جهان منقرض نمی‌شود. مردگان از دل خاک برمی‌خیزند و در زندگی زندگان مداخله می‌کنند.به تعبیر دیگر، مردگان از دل خاک فوران می‌کنند و لکه‌های بازمانده‌شان پاک ناشدنی‌ست.

پرفورمنس "لکه های پاک نشدنی..." به طراحی و کارگردانی سهند سرحدی در روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان ماه ازساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری سایه واقع در خیابان فیضیه (جمشیدیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک ۳ میزبان علاقمندان خواهد بود.

سعید آقاخانی، به آفرید غفاریان و اسماعیل کمال دهقان اجراگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/