سرویس تئاتر هنرآنلاین: تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) بعد از به اتمام رسیدن جشنواره تئاتر فجر، اجراهای خود را با میزبانی از سه نمایش "بالابر غذا"، "دلم می‌خواهد دستت را بفشارم‎" و "شبی بیرون از خانه" در حالی پی گرفت که با توجه به زمان اجرای این آثار که معمولا زمان خوبی بری اجرا محسوب نمی‌شود و تماشاگران کمتری به سراغ سالن‌های تئاتر می‌روند، اجرای این سه نمایش‌ها با استقبال خوب مخاطبان تئاتر روبه‌رو شده است.

کمال پیرهادی کارگردان نمایش "بالابر غذا" درباره روند اجرایی این نمایش و اینکه چرا به سراغ این متن از پینتر برای اجرا رفته به خبرنگار هنرآنلاین گفت: راستش زمانی‌که من به این متن رسیدم و تصمیم به اجرای آن گرفتم، زمانی بود که یک خرده نسبت به این شلوغی‌ها و رفت‌و آمد‌های انسان‌ها در جامعه و حتی زندگی‌های شخصی خودمان به فکر فرو رفته بودم و وقتی به آن دقیق‌تر فکر کردم دیدم که زندگی‌های ما نیز این روزها به نوعی دچار دور تسلسل و یه نوع دنیای ابزودر هست. به این معنی که ما هر روز صبح از خواب پا می‌شویم و یکسری کارها را مثل روز قبل انجام می‌دهیم بدون آنکه متوجه باشیم که اصلا چه کاری کرده‌ایم.

پیرهادی افزود: در واقع این نمایش اشاره مستقیم دارد به چرخش آدم‌ها به دور خودشان. و به خاطر همین هم تصمیم گرفتم که به سراغ این متن و این نویسنده بروم تا ببینم که در دنیای نمایش چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

کارگردان نمایش "بالابر غذا" درباره شیوه اجرای این نمایش با اشاره به فضای کوچک تماشاخانه استاد مشایخی و اجرای همزمان سه نمایش در یک روز در این سالن، اظهار داشت: واقعیت اینست که من یکسری از کارها را، حداقل در دکور و صحنه نتوانستم انجام بدهم چون در این سال طی یک روز همزمان سه نمایش با هم اجرا می‌شود و آنقدر باید دکور پورتابل و جمع و جور باشد که بتوانی سریع طی سه دقیقه آن را جمع کنی تا گروه بعدی بتواند دکورش را بزند، به همین خاطر من عملا در این زمینه نتوانستم کاری که در ذهن داشتم را انجام بدهم. پس تصمیم گرفتم که این اثر را به ساده‌ترین شکل ممکن و به صورت کاملا رئال اجرا کنم. البته در طول اجرا داریم با گروه یکسری تغییراتی را در اجرا اعمال می‌کنیم که کار به مرور فضایی انتزاعی بگیرد اما در حال حاضر فضای کار کاملا رئالیستی است.

این کارگردان تئاتر درباره خط داستانی این نمایش نیز توضیح داد: داستان غذا "بالابر" درباره دو گانگستر هست که به تقریبا در یک جایی مبحوس شدند. یکی از این دو شخصیت فرد احمق و سر به هوایی است و دیگری کاملا فرد جدی هست، ولی در حقیقت هر دو این آدم‌ها کسانی هستند که فقط باید به آنها بگویی که چه کاری را انجام بدهند و چه کاری را انجام ندهند. البته نفر سومی هم هست که به این‌ دو دستوراتی را می‌دهد که...

پیرهادی در پایان با تاکید بر اینکه؛ نمایش‌اش روایت مستقیمی دارد از آدم‌هایی که توسط دست‌ها و سیستم‌هایی اداره می‌شوند، تصریح کرد: این اتفاق بدترین شکل ممکن است که برای انسان در زندگی‌اش بیفتد که به جای اینکه خودش خود را هدایت کند توسط دست‌ها یا سیستم‌هایی هدایت بشود.

"بالابر غذا" نوشته هارولد پینتر با ترجمه رضا دادویى و کارگردانی کمال پیرهادی، هر روز بجز شنبه‌ها ساعت 17:30 به مدت ۵۵ دقیقه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی (چهارراه ولیعصر) اجرا می‌شود.

همچنین امیرحسین فتحی و پویان درزی به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کننند.

انتهای پیام/