سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "زورو محاکمه می‌شود" به کارگردانی شایان افکاری و نقش‌آفرینی احسان کرمی این روزها ساعت 21 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است و اجرای آن 23 مرداد ادامه دارد.

نمایش از جایی آغاز می‌شود که زورو دستگیر شده و قرار است محاکمه شود. در شب آخر که او زنده است اتفاقاتی می‌افتد و کسانی مثل گروهبان گارسیا، کشیش، ترنادو اسب زورو به ملاقاتش می‌روند.

کرمی که تنها بازیگر این نمایش است در طول اجرا با چند شخصیت دیگر که صدایشان به شکل زنده پخش می‌شود، اما در صحنه حاضر نیستند حرف می‌زند. صداپیشه این کار مجید حبیبی است که به جای پنج شخصیت مختلف دیالوگ می‌گوید.

کرمی درباره حضور در نمایش "زورو محاکمه شد" به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: پیش از این با شایان افکاری کارگردان نمایش آشنایی نداشتم و به پیشنهاد محمد قدس تهیه‌کننده "زورو محاکمه می‌شود" به این کار پیوستم. از آنجا که دلم می‌خواست یک تئاتر خوب کار کنم که به روحیه‌ام نزدیک باشد و کمک کند و نقشم در نمایش برایم بسیار جذاب و فوق‌العاده بود، حضور در این کار را پذیرفتم. در این نمایش با قهرمانی مواجه هستیم که به دام‌افتاده و شکست‌خورده است اما هنوز هم در خلوت خودش در مقابله با دشمنانش پیروز می‌شود.

او با اشاره به عدم آشنایی‌زدایی شخصیت‌های نمایش "زورو محاکمه می‌شود" با مخاطب ادامه داد: ویژگی مهم نمایش این است که هرچند در بستر جامعه امروز مطرح می‌شود، اما آشنایی‌زدایی از کاراکترهای زورو ندارد. در واقع زورو در در شرایط امروزی است و گویی زمان آن تغییر نکرده، بلکه تنها شرایط قدری نزدیکی دارد. حضور و حفظ آنها در بستر دراماتیک برایم جذاب بود، ضمن این که تک بازیگر بودنش کار را برای بازیگر سخت می‌کرد و تنها بازیگری که روی صحنه دیده می‌شود زورو است، اما جذاب بود.

بازیگر برنامه رادیویی "جمعه ایرانی" درباره کارگردان این کار نیز اظهار کرد: افکاری کارگردان این اثر نمایشی، علاوه بر اینکه جوان و تحصیل‌کرده است و مستعد، در آینده تئاتر ایران قطعا جایگاه خوبی دارد و پررنگ‌تر هم می‌شود. ضمن اینکه متن خوبی نوشته و بسیار هم کاربلد است. بنابراین بسیار خرسندم که با این گروه همکاری می کنم چرا که تجربه خوبی بود.

کرمی در ادامه ویژگی مهم "زورو محاکمه می‌شود" را امروزی بودن آن خواند و عنوان کرد: این نمایش بر مبنای مونولوگ نیست بلکه زورو در طول اجرا با شخصیت‌های مختلفی دیالوگ برقرار می‌کند که فقط صدایشان را از بیرون صحنه می شنویم. "زورو محاکمه می‌شود" کاری کاملا امروزی و همخوان با فضای جامعه است.

او درباره استفاده از شخصیت زورو و حس نوستالژی که با مخاطب دارد، گفت: استفاده از شخصیت زورو دراین نمایش برای ما مانند راه رفتن روی شمشیر دولبه‌ای است که ممکن بود به نمایش کمک کند و یا به آن ضربه بزند، اما خوشبختانه به نمایش کمک کرد، چرا که ما همان زورویی را به مردم نشان می‌دهیم که با او آشنا هستند. در واقع این امروزی بودن نمایش باعث نمی‌شود که از مخاطب نسبت به شخصیت‌های نوستالوژیکی که می‌شناسد، آشنایی‌زدایی شود. در حقیقت شخصیت‌های نمایش همان هستند که انتظار داریم باشند و تنها کمی امروزی‌تر شده‌اند.

کرمی تک‌بازیگر بودن "زورو محاکمه می‌شود" را خسته‌کننده ندانست و افزود: شاید این تک‌بازیگر بودن به نوعی خطرآفرین باشد، اما ما دیالوگ‌های زورو را در برخورد با بازپرس، کشیش، گروهبان گارسیا، تورنادو و... می‌شنویم و در همه این موارد اتفاقات جدیدی می ‌افتد که تماشاچی خسته نمی‌شود. ضمن این‌که زمان نمایش به گونه‌ای است که لطمه‌ای به کار نمی‌زند.

کرمی درباره سبک اجرایی این نمایش نیز اظهار کرد: سبکی که استفاده کردیم یک سبک اجرایی رئال است که در برخی از بخش‌ها نزدیک به فضای فانتزی می‌شود.

او همچنین در ادامه درباره دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: مدتی است بازی‌ام در فیلم سینمایی "دربست" به کارگردانی علی خامه‌پرست به پایان رسیده که قرار است اولین اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر باشد. همچنین قرار است در فیلم سینمایی "360 درجه" به کارگردانی سام قریبیان ایفای نقش کنم این کار در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به جرات می‌توانم بگویم فیلمنامه‌ای که دارد یکی از بهترین فیلمنامه‌ها پس از انقلاب است. قرار بود نمایشنامه "معلم تاریخ" نوشته خودم را امسال به صحنه ببرم، اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد. نمایش "صدام" کار آقای رحمانیان نیز به دلیل اینکه پر از پرسوناژ بود و باید حتما در تالار وحدت اجرا می‌شد و این زمان در اختیار ما قرار نگرفت، به اجرا نرسید، اما امیدوارم بتوانم نمایش "معلم تاریخ" را امسال به روی صحنه ببرم.

بازیگر نقش زورو در پایان خاطر نشان کرد: دلم می‌خواهد نه به عنوان بازیگر نمایش "زورو محاکمه می‌شود" بلکه به عنوان کسی که نمایشنامه را خوانده از همه مردم دعوت کنم تا به دیدن این نمایش بنشینند، چرا که با رویکردی نوشته شده که حرف‌های مهمی برای گفتن دارد و دقیقا جایش روی صحنه نمایش است و بعد از اتمام آن مخاطب به فکر واداشته می‌شود و این بسیار خوب است. امیدوارم استقبال خوبی از این نمایش بشود چرا که حرف‌های ساده اما مهمی می‌زند. قطعا اگر شرایط خوب باشد بعد از اجرای تهران این نمایش را در سایر شهرستان‌ها نیز به نمایش می‌گذاریم.

کرمی درباره اجرای شب اول نمایش چهارشنبه اول مرداد نیز گفت: روز افتتاحیه سخت‌ترین تجربه اجرای یک تئاتر برای من بود. با وجود آنکه هنرمندان بزرگی در این شب برای دیدن نمایش آمده بودند اما سیستم صوتی سالن بارها قطع شد و من با تمام وجودم سعی کردم از سقوط نمایش جلوگیری کنم. امیدوارم از این دست اتفاق‌ها دیگر رخ نداده و پیش از شروع نمایش دوستان هماهنگی‌های لازم را برای آماده بودن امکانات انجام دهند.

انتهای پیام/