به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره فرهنگی - هنری "امید" با ریاست پیام دهکردی، شب گذشته، 31 شهریورماه، در فرهنگسرای شفق برگزار شد. این مراسم با پخش آیاتی از قرآن و سرود ملی ایران کار خود را آغاز کرد و بعد از آن نماهنگی از دوره های پیشین جشنواره و دوره چهارم پخش شد. پس از آن زهرا بهروز منش، که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، گفت: دلم می خواهد از رئیس جشنواره دعوت کنم تا روی صحنه بیاید و به سخنرانی بپردازد، اما ایشان نمی پذیرند و معتقدند که حرفشان همان عملشان است. در نتیجه از حضار درخواست می کنم که صفحه اول کاتالوگ را باز کنند تا سخن رئیس جشنواره را همراه با هم بخوانیم. سخن دهکردی خطاب به استاد حمید سمندریان به این شرح است: "ماه تمام درست، شاگرد همیشگی تو خواهم ماند. پیام دهکردی" در ادامه نماهنگی از استاد حمید سمندریان پخش شد که بیشتر حضار را به گریه واداشت. بعد از آن افسانه ماهیان، نماینده هیئت داوران که متشکل بودند از ستاره اسکندری، افسانه ماهیان و منوچهر شجاع، به صحنه آمد و بیانیه این هیات را قرائت کرد که به شرح است: " درود و سپاس به همه شما صحنه آفرینان و صحنه گردانان پرتلاش و خستگی ناپذیر که در این مدت امید کاشتید و امید پروراندید. روزهاست که از دور شاهدیم و چند روزی است که از کمی نزدیک تر همه تلاش شما اهالی تئاتر را نظاره گریم. در پایان این چند روز کوتاه، طبق عادت معروف می بایست چند سطری بنویسیم تا چکیده ای باشد به دریافت ما از برگزاری جشنواره تئاتر "امید" و این فرصتی شد تا شرح چند نکته را ضروری بدانیم. اول، متون نمایشی: در این بخش بنا بر ماهیت جوانگرای این جشنواره، هیچ یک از متون نمایشی در حوزه ترجمه و اقتباس و همچنین متون نویسندگان نام آشنای تئاتر کشور مورد ارزیابی قرار نگرفت و تنها متونی که ویژه شرکت در جشنواره امید نگاشته شده بودند، مورد بررسی و داوری قرار گرفت. از آنجا که قرار است متن برگزیده این دوره از جشنواره برای چاپ و نشر مورد حمایت قرار گیرد، لذا پیشنهاد می کنیم که این اثر با نظارت و کارشناسی یکی از نمایشنامه نویسان برجسته به سمت تکامل و پختگی بیشتر هدایت شود. دوم، طراحی صحنه: ما پیش از این می دانستیم که شورای سیاست گذاری جشنواره برای خلق طراحی صحنه، عناصر و وسایل ساده ای از جمله چهارپایه و نورهای محدود و موضعی را به گروه های اجرایی پیشنهاد داده است. از طرفی محدودیت امکانات سالن های اجرایی و همچنین زمان محدود برای آماده سازی دو اجرا، ما را به این جمع بندی رساند که اغلب آثار از توجه و تمرکز کافی برای خلق صحنه ای کامل، باز مانده اند؛ چه آن هایی که قصد داشتند به چارچوب پیشنهاد جشنواره پایبند باشند و چه آن هایی که کمی پا را فراتر گذاشته بودند. شاید بی راه نرفته باشیم اگر که بگوییم تئاتر تنها به بازیگر نیاز ندارد، بلکه به توجه و تمرکز مجموعه ای از عناصر نیازمند است که ترکیب همگونی از آن ها می شود یک اثر کامل؛ از جمله نمایشنامه، کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور، طراحی گریم و ... . و از همه مهم تر خلاقیت و نوآوری. با همه آنچه ذکر شد سعی کردیم عنوان برگزیده برای طراحی صحنه را به کاری اختصاص دهیم که با توجه به همه ی محدودیت ها، بیش ترین استقلال به عنوان طراحی صحنه و در عین حال بیش ترین کارکرد در اجرای نمایش را ایفا کرده باشد. سوم، پیوستگی: جشنواره مجالی فراهم می آورد برای عرضه آنچه آموخته و تجربه کرده ایم و در عین حال مجالی است برای در کنار هم بودن و آموختن نکات تازه و یا ناگفته ها و نانوشته ها. شاید ذکر این نکته در این مجال و در این جمع صمیمی ضروری باشد که حفظ پیوندهای برقرار شده از دیروز تا امروز، وصل آن به فرداهاست که باعث پایداری و دوام فرهنگ و البته هنر تئاتر، که خانه ماست، می شود. یادمان باشد که بنا بر ضرورت زمان، نسل ها با نسل ها جا به جا و دگرگون می شوند. آنچه موجب بالندگی است حفظ پیوندها و ارج نهادن به آن ها در عین نگاه منتقدانه است. با نگاهی به تاریخ و فرهنگ بشری پر واضح است که اجتماع توسعه یافته و رو به جلو، اجتماعی است که در عین پیشرفت و دگرگونی نافی داشته های گذشته خود نیست. چهارم، پایان: نکته پایانی اینکه ترکیب دیگری از گروه داوران می توانست ترکیب دیگری از نتیجه را دربرداشته باشد. و نتیجه به دست آمده از برگزاری چهارمین دوره جشنواره تئاتر "امید"، تنها و تنها بازخورد نوع تفکر، تامل و زاویه نگاه گروه داوران کنونی است و دیگر هیچ..." بعد از اتمام سخن های ماهیان، پیام دهکردی، رضا بهبودی، علی سرابی و مازیار تهرانی به همراه ماهیان جوایز برگزیدگان جشنواره را تقدیم کردند. نمایشنامه نویسی: دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه به حسین قره برای نماش "صبحانه، نهار، شام" اهدا شد. تندیس جشنواره نیز به احمد سلگی و گروه نویسندگان (مهرداد شکوه منش، اوژن علیپور و امیرمسعود واعظ تهرانی) برای نمایش "ترسیم پنج ضلعی" تعلق گرفت. طراحی صحنه: دیپلم افتخار به فروغ یگانه برای نمایش "صبحانه، نهار، شام" و سعید وفایی برای نمایش "مسئله ای نیست" تقدیم شد. همچنین سجاد افشاریان تندیس بهترین طراحی صحنه برای نمایش "سوپ خوری" را به خود اختصاص داد. کارگردانی: دیپلم افتخار به مجید اسدی برای نمایش "خواهش می کنم" و نوشین کریمی برای نمایش "درستکارترین قاتل دنیا" اهدا شد و ساناز زمانی نیز تندیس بهترین کارگردانی را برای نمایش "برداشت آزاد" دریافت کرد. بازیگری زن: عافه لک و پردیس منوچهری دیپلم افتخار را برای نمایش "برداشت آزاد" دریافت کردند. آیدا توتونچی بازیگر نمایش "ترسیم پنج ضلعی" نیز تندیس این بخش را گرفت. بازیگری مرد: ضمن تقدیر از محمد شهباز تهرانی و امیرمسعود واعظ تهرانی، دیپلم افتخار به منصور نصیری برای نمایش "درستکارترین قاتل دنیا" و امیر ارباب شیرانی برای نمایش "هچل"، تعلق گرفت. روزبه حصاری نیز تندیس بهترین بازیگر مرد را برای نمایش "مرگ در می زند" از آن خود کرد. نمایش برگزیده: در چهارمین دوره جشنواره تئاتر "امید"، نمایش "آغاز" با کارگردانی پگاه بختیاری جایزه نمای ش برگزیده جشنواره را کسب کرد. گفتنی است، جوایز نفرات برتر جشنواره علاوه بر تندیس، نشان جشنواره، بسته فرهنگی موسسه فرهنگ معاصر، بسته فرهنگی مرکز موسیقی بتهوون و 100 هزار تومان جایزه نقدی از طرف "آسمان پرواز فیلم" است. همچنین نفرات دوم به همراه دیپلم افتخار، نشان جشنواره، بسته فرهنگی موسسه فرهنگ معاصر، بسته فرهنگی مرکز موسیقی بتهوون، بسته فرهنگی انتشاران افراز و 50 هزار تومان جایزه نقدی از طرف "آسمان پرواز فیلم" دریافت کردند. شایان ذکر است، در این مراسم که محمد علی باشه آنگر نیز حضور داشت، گفت و گویی تصویری از کیومرث مرادی به نمایش درآمد و گروه موسیقی "حاشیه ها" نیز به هنرنمایی پرداخت. همچنین از زحمات و همراهی کارمندان موسسه فرهنگی - هنری کارنامه، به ویژه خانم قوامی و تورج ثمینی پور، در کانون استاد سمندریان تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام/53