سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آپرکات" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا قلی‌پور از 16 اردیبهشت‌ماه ساعت 21 در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است و بازیگران این نمایش بهروز بقایی، فرشته فرشاد، عماد عابدی و فریناز صراف هستند.

محمدرضا قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نمایش "آپرکات" گفت: این نمایش یک اثر کمدی پست مدرن از جنس کمدی‌های وودی آلنی است. نمایش "آپرکات" اثری کلاژگونه، متشکل از یک فضای پارودی همراه با روایتی ایرانیزه شده است.

او در ادامه با بیان اینکه در نمایش "آپرکات" فضای متفاوتی ایجاد شده است، اضافه کرد: برای نخستین بار است که داستان یک دختر بوکسور به روی صحنه آمده که این نمایش ناخودآگاه با جریان دختر بوکسورایرانی که به تازگی و برای نخستین بار روی رینگ رفت، همزمان شد. به نظرم پیش از این نمایشی درباره بوکسورهای مرد نیز اجرا نشده است. از جذابیت‌های این نمایش این است که فضایی راکی‌گونه دارد که تلفیقی از سینما و ورزش است.

کارگردان نمایش "تروکاژ" ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "آپرکات" را دو سال پیش نوشتم و حدود شش ماه گذشته آن را بازنویسی کردم، درباره داستان این اثر خاطرنشان کرد: "آپرکات" دارای 4 کاراکتر است که داستان هر یک از آن‌ها در روند کار مطرح می‌شود. الیاس کرم‌های کودساز را به خانه آورده است و این کرم‌ها کل زندگی او را فراگرفته‌اند. همسرش که یک بوکسور است در حال آماده‌ شدن برای مسابقه است. او علاوه بر اینکه خود را برای مبارزه با حریفش آماده می‌کند در حال جدال با وضعیت پیش آمده در زندگی‌اش است.

قلی‌پور ضمن گلایه نسبت به وضعیت موجود در تئاتر گفت: به اعتقاد من تئاترهای فست فودی و جمع و جور امروزی که بیشتر در فضای تئاتر خصوصی شکل می‌گیرد به کل جریان تئاتر آسیب می‌رساند و مخاطب فکر می‌کند که تئاتر اینگونه است و نیاز به دکور، نور و... ندارد و تنها چند بازیگر معروف یا شناخته نشده، متنی را حفظ می‌کنند و آن را روی صحنه می‌آورند.

او همچنین افزود: به نظرم این روال اتفاق خوشایندی نیست چراکه دکور و نور جریانی است که تئاتر را می‌سازد. من به شخصه به دکور در نمایش‌هایم بسیار اهمیت می‌دهم و با توجه به شرایط دشوار اقتصادی جامعه، دکور نمایش "آپرکات" متشکل از سازه و متریالی فلزی است. شاید این موضوع در منطق مالی و اقتصادی نگنجد اما این موضوع بها دادن به کار و مخاطب است.

کارگردان نمایش "کات کبود" با اشاره به اینکه بهروز بقایی پس از سال‌ها با نمایش "آپرکات" با ایفای نقشی متفاوت به روی صحنه آمده است، تصریح کرد: این هنرمند با این نمایش مجدد به دنیای هنر بازگشت و یکی از نقاط قوت این نمایش حضور بهروز بقایی است. بقایی در این اثر شخصیت یک مستندساز و فیلمساز را ایفا می‌کند که طی اتفاقی حرکت و بیانش دچار مشکل شده است. هر چند که این نقش بسیار به شرایط این هنرمند نزدیک است؛ اما او خودش را روی صحنه نیاورده است و  این نقش را بازی می‌کند و آن را با المان‌های تئاتری به صحنه آورده است.

او درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: روایت این نمایش رئال است و تلفیقی از جریان سینما، نوستالژی و ورزش است. کرم‌ها، فضای کمیکی را در اثر ایجاد کرده‌اند و حضور شخصیت بوکسور به منظور مقابله با فضای غیرعادی موجود بخش خطرناک نمایش است. موسیقی این اثر از فیلم‌های "عزیز میلیون دلاری" و "راکی" انتخاب شده و به عمد تکه کلام‌هایی از دیگر آثار سینمایی در این نمایش استفاده شده و این اثر مملو از اینگونه ارجاعات است.

محمدرضا قلی‌پور ضمن بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 5 ماه به طول انجامید، در پایان صحبت‌‌هایش یادآور شد: امیدوارم این اثر از سوی مورد استقبال قرار گیرد چراکه ما تمام سعی خودمان را برای اجرای آن کرده‌ایم و تلاش‌مان بر این بوده تا در بحث دکور، اجرا، بازی‌ها و ...کم و کسری وجود نداشته باشد. از محمد هراتی و رویا افشار بسیار سپاسگزارم که در روند کار بسیار به ما کمک کردند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: نشر آواژ، صدا: منوچهر والی زاده و زهرا داوود نژاد، طراح صحنه: محمدرضا قلی پور، دستیار طراح صحنه: فرناز یحیی پور، ساخت دکور: هوشنگ قلی پور و فرزاد پذیرش، طراح لباس: گروه طراحی لباس نگار، طراح گریم: محمدعلی ضرابی، مربی بوکس: کیاوش مُشکبو، ساخت تیزر: ایمان میقانی، امین عارف و مهرشاد فردوسی، دستیار کارگردان: محمد ابوطالبی، مدیر صحنه: حسین قلی پور، دستیار صحنه: پوریا پروین و رضا سکوتی، منشی صحنه: نگین رضاپور، عکاس: زهرا قاسمی، مریم آزادی، ماندانا قابلی و پریسا کامیاب، انتخاب موسیقی: فیلم‌های عزیز میلیون دلاری و راکی، گروه گرافیک و طراحی پوستر و بروشور: ایمان میقانی، سروناز امینی و پژواک سراج، روابط عمومی: احمدرضا حجارزاده، مهدیه شاهمرادی، مهدیه صیاد و محمد بروغنی و هماهنگی: حسام ضخیمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.